شناسهٔ خبر: 4652 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام جواد نیسی خبر داد:

برنامه‌های ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴/ پنج درصد از محتوای نشریات داخلی به فرهنگ نماز اختصاص می‌یابد

جواد نیسی دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی از تدوین برنامه ستاد نماز برای اجرا در سال ۹۴ خبر داد و گفت: پس از امضای مقام عالی وزارت این برنامه‌ها به‌ منظور اجرا به سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و ادارات کل استان‌ها ابلاغ می‌شوند.

حجت‌الاسلام جواد نیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تدوین برنامه‌ ستاد اقامه نماز برای اجرا در سال ۹۴ خبر داد گفت: متن این برنامه، توافقنامه‌ حاصل شده بین ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی و ستاد اقامه نماز مرکز است که مانند هر سال،  در بهمن یا اسفند مطابق شرح وظایفی که مورد نظر طرفین است با حضور کارشناسانی از وزارت راه و شهرسازی و دفتر مرکزی اقامه نماز بررسی شده و به تصویب می‌رسد.

وی افزود: سال گذشته نیز، ستاد اقامه نماز در پایان سال ۹۲ برنامه‌ای متشکل از ۲۰ بند را تدوین و به تصویب رساند؛ سپس این برنامه با امضای مقام عالی وزارت به همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل استانی برای اجرا ابلاغ شد. در واقع ما در انتهای سال ۹۲ برنامه‌های مربوط به سال ۹۳ را مصوب کردیم که از همان ابتدای سال ۹۳ به عنوان نقشه راه ستاد اقامه نماز در کل کشور ملاک عمل قرار گرفت.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برنامه ستاد اقامه نماز برای سال ۹۴ تنظیم شده و قرار است که ۶ اسفند سال جاری با حضور محمد حسین رضایی نماینده رئیس جمهوری در امور اقامه نماز و سیدسعید سیدعلایی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی جلسه‌ای به منظور تصویب نهایی این برنامه برای سال ۹۴ داشته باشیم.

حجت الاسلام نیسی اظهار کرد: در این برنامه، همه موضوعات قابل اجرا در وزارت راه و شهرسازی با توجه به تجارب ۲۰ ساله‌ای که در این حوزه داریم،  تعیین و تدوین شدند که پس از بحث و بررسی به تصویب خواهند رسید.

وی برنامه سال ۹۴ ستاد اقامه نماز را متنوع دانست و گفت: برای مثال یکی از این برنامه‌ها مربوط به تکمیل بانک اطلاعات درباره ائمه جماعت، نمازخانه‌ها و توسعه سرانه نمازخانه‌هاست که این موضوع جزو اولویت‌ها است و باید انجام شود. همچنین احداث و تجهیز نمازخانه‌ در مراکز وابسته نیز جزو موارد توافق شده هستند.

ضرورت اختصاص پنج درصد از محتوای نشریات داخلی به فرهنگ نماز

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به آموزش آداب و اسرار نماز به کارکنان وزارتخانه اشاره کرد. این بخش از برنامه، در واقع همان آموزش ضمن خدمت کارکنان است که جزو مصوبه مدیریت و برنامه ریزی است که ما همه ساله این کار را انجام می دهیم. برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تداخل این جلسات و مراسم، با زمان پر فضیلت نماز در حوزه‌های مختلف حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و بندری از دیگر برنامه‌های مدون شده ما برای سال ۹۴ هستند.

وی افزود: برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی به ویژه برای شرکت‌های تعاونی مسافربری و رانندگان اتوبوس‌های بین شهری و همچنین بحث اقامه نماز جماعت در ۲۰ دقیقه و نظارت بر رعایت این محدوده زمانی از دیگر برنامه‌هاست. یکی دیگر از مفاد این توافقات مربوط به این است که هر نشریه داخلی وزارت راه و شهرسازی باید پنج درصد از محتوای خود را به نماز اختصاص بدهد.

حجت الاسلام نیسی گفت: ایجاد فضای مناسب برای اقامه نماز در داخل هواپیماهای غول پیکر نیز جزو برنامه‌ است. اکنون ما در پروازهای داخلی خیلی زیاد مشکل اقامه نماز نداریم چون در مبدا یا مقصد فرصت برای اقامه نماز وجود دارد اما در پروازهای طولانی مدت که از شرح وظایف ما هم هست، می‌خواهیم در خود هواپیماهای غول پیکر فضایی برای نمازخانه جانمایی شود که اکنون این کار انجام شده و در این خصوص نیز مشکلی نداریم.

توزیع فرم‌های نظر سنجی به منظور برطرف کردن مشکلات مربوط به اقامه نماز

وی با اشاره به اهمیت فرم‌های نظر سنجی ستاد اقامه نماز که هر ساله بین افراد مختلف توزیع می‌شود، تاکید کرد: ما این فرم‌های نظر سنجی را در سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل به ویژه نمازخانه‌های بین راهی و مخاطبان و مسافران توزیع می‌کنیم تا آن‌ها نظرها،  پیشنهادها و انتقادهای خود را با پر کردن فرم‌های نظر سنجی به ما ارایه کنند. قطعا این اظهار نظرها بررسی و تحلیل می‌شوند و این ستاد برای رفع نواقص، همه تلاش خود را انجام می‌دهد.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی گفت: غیر از فرم‌های نظر سنجی که ما سالانه یک‌بار انجام می‌دهیم، همچنین اخیرا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۰۷۰ را به همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اعلام و تاکید کردیم که این شماره تلفن‌ها را روی بلیط‌ها و جاهایی‌ که در معرض دید مسافران هستند، قرار دهند تا افرادی که از نمازخانه استفاده می‌کنند، چنانچه مشکلی در اقامه نماز دارند همان موقع  پیامک کنند تا پس از اعلام به مسئولان ذیربط، نسبت به رفع سریع آن اقدام شود. /

نظر شما